• Bslide06
  • Bslide02
  • 1
  • 2

Gyakran Ismételt Kérdések

KELESZTÉS

Honnan tudom, hogy megkelt a kenyértésztám? 

A kelt tésztákhoz kell egy kis rutin, hiszen nincs két egyforma nap: egy otthoni konyhában mindig más egy picit a hőmérséklet és a páratartalom, márpedig ezek nagyban hozzájárulnak a kelesztés folyamataihoz. Kezdőknek ajánlom, hogy fotózzák le a frissen összekevert tésztát, aztán fél óra múlva hasonlítsák össze a fotót a tészta aktuális állapotával: ha látványos térfogatváltozás történt, akkor jó úton járnak, biztosan dolgoznak az élesztőgombák. Ilyenkor már érdemes előmelegíteni a sütőt, mert ha a tészta túlkel, össze fog esni sütés közben. 

Honnan tudom, hogy túlkelt a tészta?

Ha a tészta gödröcskés, mert szétpattantak benne az élesztő által kelesztett légbuborékok, és még a szokásosnál is jobban szétesik – na ja, a gluténmentes tészta mindig sokkal inkább széteső lesz, mint a búza-vagy rozslisztes –, akkor bizony túlkelt. Ha még nem nagyon súlyos a helyzet, érdemes hozzákeverni 1-2 evőkanál lisztet egy kevés vízzel, és 10 perc pihentetés után megsütni - talán így meg lehet menteni, de az eredmény nem garantált.  

Milyen vizet adjak a tésztához?

Egyesek szerint a csapvíz klórtartalma nem kedvez az élesztőgombák munkájának, ezért érdemes inkább ásványvizet vagy szűrt vizet használni. A buborékok viszont sokat segítenek, ezért a szénsavas víz, vagy akár egy kevés gluténmentes sör csodákat tesz a tésztával. Nagyon jól használható még a tej, és a különféle növényi tejek is, de a főtt krumpli főzővize, vagy pl. édes kenyerekbe, kalácsokba egy kevés gyümölcslé is remek. Fontos, hogy a felhasznált folyadék mindig szobahőmérsékletű, vagy inkább kicsit langyos legyen. 

SÜTÉS 

Sok receptben szerepel a pizzakő és a pizzalapát használata. Tényleg érdemes ezeket megvenni? 

Nem kérdés! Az egyik legfontosabb és leginkább megtérülő beruházás ez nekünk, akik otthoni kenyér- és pizzasütésre adtuk a fejünket, és nincs kemencénk. A pizzakővel ugyanis ezt pótoljuk, méghozzá azért, mert a felforrósított porózus kőnek fantasztikus hőmérséklet-és páraszabályozó képessége van. Elnyeli a tésztából felszálló felesleges párát, és egyenletes hőmérsékletet biztosít a sütőtérben. Az eredmény: ropogós kéreg, sütés közben magasabbra emelkedő tészta.

És mielőtt még jönne az ellenvetés, hogy a vastag követ felmelegítve sokkal több energiát fogyaszt a sütőnk, hát emiatt sem kell aggódnunk. Hiszen a termodinamika alaptétele, hogy az energia nem vész el, csak átalakul. Az igaz ugyan, hogy a felmelegítés kicsit tovább tart, azonban később, a sütés során a sütő fűtőszála jóval kevesebbszer fog bekapcsolni.  

Érdemes tehát az interneten körülnézni, van olyan gyártó, aki csomagban, pizzalapáttal együtt árulja kiváló minőségű, vastag és strapabíró sütőkövét. 

Miért jó vaslábosban vagy kerámia edényben sütni a kenyeret? 

Ha van pizzakövünk és -lapátunk, tulajdonképpen nincs rá szükségünk, ha viszont nincs, akkor ebben is fantasztikusan ropogós héjú kenyeret süthetünk. Egyfajta minikemenceként működik; akárcsak a pizzakövet, ezt is a hideg sütőbe tesszük be. Rátesszük a fedelét, felforrósítjuk, majd nagyon-nagyon óvatosan kivesszük, és sütőpapírostul beleemeljük a megformázott bucit. Lefedve visszatesszük, majd jó 20 perc múlva levesszük róla a fedőt, és így sütjük készre a kenyeret. A módszer egyetlen hátránya, hogy tényleg nagyon óvatosan kell dolgoznunk, mert tűzforró az edény, ezért nem árt mellé beszerezni egy jó vastag, biztonságos sütőkesztyűt. Tapasztalatunk alapján a vaslábos nagyon nehéz, ezért mostanában sokkal szívesebben használunk mázas kerámiát - könnyebb is, mutatósabb is, és ugyanúgy megtartja a hőt, mint a vas. Érdemes a tagine formát kipróbálni, abban szép magasra feljönnek a kenyerek. Nagy kedvenceink a Kerámia Art samottos masszából készült cserépedényei. 

ALAPANYAGOK

Mi az a xantán és a guar? Miért vannak benne a lisztben? Nem veszélyesek?

Ezek olyan adalékanyagok, amelyek nélkül vagy teljesen szétesne a gluténmentes kenyér, vagy helyettesítenünk kellene őket más adalékanyagokkal (pl. útifűmaghéjjal, konjac gumival) vagy jó sok tojással. Tapasztalataink alapján ezekkel az adalékokkal van a legkevesebb gond: nem allergének, és évtizedek óta használja őket az élelmiszeripar, így vannak róluk kutatások. Természetesen mi sem szeretjük az adalékokat, ezért kikísérleteztük, hogy csak a szükséges minimumot adjuk a keverékeinkhez. Emellett arra is ügyelünk, hogy lisztjeinkben ne legyen több három adalékanyagnál, amiből ráadásul az egyik a C-vitamin. A felhasznált adalékanyagokról itt írunk részletesen.

Miért kell cukrot tenni a kenyerekbe? Ha én cukormentesen étkezem, kihagyhatom a kenyértésztából? 

A mi kenyereinkbe nagyon kevés cukor kell, egy 45 dkg-os kenyérbe mindössze 1 teáskanálnyi. Az a szerepe, hogy segítse a kelesztési folyamatokat, valamint mivel sülés közben kicsit megkaramellizálódik, szebb színe és teltebb íze lesz tőle a kenyér héjának. Ezért is érdemes barna cukorral dolgozni. Ám ha valaki mégis ki szeretné hagyni, nyugodtan megteheti, cukor nélkül is nagyon finom lesz a kenyere.

Mi az a cukorréparost? Tele van cukorral?

Szó sincs róla, sőt! Olyan alapanyag ez, ami magas rosttartalmával éppenhogy lassítja a felszívódási folyamatokat, így a cukorbeteg diétában kifejezetten hasznos. Hogy mi is ez pontosan, arról részletesen itt olvashatsz. 

 

 

Ne maradj le semmiről!

Ha szeretnél első kézből értesülni nyereményjátékainkról, akcióinkról, kóstoltalásainkról, és érdekelnek a legújabb gluténmentes receptjeink és videóink, iratkozz fel a Hírlevél listánkra.

Ne aggódj: nem fogunk levelekkel bombázni, havonta mindössze egy Hírlevelünk van.